‘Waarom bleef je niet voor mij’

14 oktober 2020
Dit is de titel van een indringende documentaire van Milou Gevers, gemaakt in het kader van haar eindexamen aan de Nederlandse Filmacademie. Het gaat over haar eigen verhaal en over het verhaal van verschillende kinderen die op jonge leeftijd een ouder door zelfdoding verloren. En vooral gaat het om de stilte en eenzaamheid die volgt als je als kind vertelt dat je vader of moeder suïcide heeft gepleegd en niemand het gesprek hierover met je wil aangaan.

Bij Kinderleven komen regelmatig kinderen die in hun jonge leven te maken krijgen met het verlies van een ouder of grootouder door suïcide. Deze kinderen worden niet alleen geconfronteerd met het plotselinge verlies, maar ook met de ontreddering, wanhoop, verdriet en boosheid van de achterblijvende ouder(s). Hoe kun je als ouder aan je kind woorden geven voor iets wat zo groot en zo pijnlijk is en wat je zelf maar nauwelijks kunt bevatten?
Net als hun ouders zijn kinderen ook op zoek naar antwoorden en willen ze weten wat er echt is gebeurd. Het niet weten roept angst op.
Zo wilde een jongetje van vier jaar niet meer slapen, want zijn vader was plotseling dood gegaan.  Zomaar terwijl zijn vader hem de dag daarvoor gezond en wel naar bed had gebracht. Dus had hij bedacht, kon zijn moeder ook zomaar van het ene op het andere moment dood gaan.
Of het meisje van zeven jaar dat overal in haar tekeningen en spel camera’s liet zien. Dan kon ze iedereen in de gaten houden en zorgen dat ze op tijd was om in te grijpen. Daar was ze zo druk mee dat ze op school nergens aan toe kwam.
Deze kinderen kwamen pas tot rust toen samen met de achtergebleven ouder het verhaal verteld kon worden dat hun vader of moeder zelf gekozen had om dood te gaan. Mensen gaan niet ‘zomaar’ dood. Toen konden we ook samen het gesprek voeren waarom hun vader of moeder voor de dood gekozen heeft. En dat dat nooit komt omdat je als kind wel eens stout bent geweest.
De camera’s van het meisje van zeven waren niet meer nodig toen ze haar eigen verklaring had gevonden voor de zelfdoding van haar vader: ‘hij was ziek in zijn hersentjes en had veel problemen. Daarom wilde hij dood.’

‘Waarom bleef je niet voor mij?’ gaat als documentaire verder waar het gesprek meestal stokt. Met de vragen waar kinderen mee zitten en de gesprekken die volgen als het taboe doorbroken wordt. Zien deze documentaire! Op 24 oktober bij HUMAN!

Ervaringen

Net even dat extra steuntje!

"Naar mijn dochter toe kan ik duidelijker communiceren. Onze band is nog hechter geworden. Ook mijzelf heb ik betere leren kennen hierin. Ik (probeer) op de juiste manier te reageren op haar gedrag. Kijken en luisteren. Met de juiste ondersteuning, opdrachten en gesprekken zijn mijn dochter en ik al heel ver gekomen. Dank je wel. Soms heb je net even dat extra steuntje nodig. Ik raad het zeker aan. Nogmaals MERCI!"

Moeder van een kindje van 3 jaar.

Van harte aanbevolen!

Ik ben via het consultatiebureau bij Kinderleven terecht gekomen. Samen met mijn zoontje hebben we een aantal hele fijne, leerzame sessies gehad bij Kinderleven. Het heeft me heel veel inzichten gebracht over de opvoeding en wat er in kinderen kan spelen. Vooral dat eerlijkheid zo belangrijk is. We zijn beide heel dankbaar en we staan veel rustiger en stabieler in het leven. Ik wil het alle ouders aanraden!

Moeder van een kindje van 3 jaar.

Fijn om iemand naast ons te hebben

Onze dochter had moeite met zowel inslapen als doorslapen. Ze viel alleen in onze armen in slaap. We moesten met haar op schoot soms wel tot 1,5 uur rondlopen om haar in slaap te krijgen. Wanneer we haar in bed legden werd ze vaak weer wakker en konden we weer van vooraf aan beginnen. Dit heeft bijna een jaar lang gespeeld. Intussen hebben we 2 keer hulp gekregen dat alleen gebaseerd was op gesprekken, zonder resultaat. Daarom hadden wij onze twijfels toen we terecht kwamen bij Kinderleven. Toch hebben we het een kans gegeven. En dit keer met goed resultaat! Het was fijn om iemand naast ons te hebben die ons ondersteunde echt op het moment zelf. Vaak waren dit (kleine) tips die grote veranderingen hebben gebracht.We hebben de begeleiding zeer prettig ervaren. Onze slaapcoach was erg betrokken, meedenkend en duidelijk. Echt begeleiding op maat!

Voor alle ouders die twijfelen aan een slaapcoach/thuisbegeleidster: geef het een kans en gewoon doen, jullie zullen er zeker baat bij hebben!

Ouders van een dochtertje van 1,5 jaar

Structuur en rust terug gekregen

Via het premature nazorg bureau in contact gekomen met Kinderleven. Onze tweeling werd na een moeizame zwangerschap met 28 weken geboren. Een onstuimige, ingrijpende en zorgelijke tijd volgde. Kinderleven hielp ons om weer meer structuur en rust terug te krijgen in ons leven als gezin en bood ondersteuning bij het verwerkingsproces na deze moeilijke periode. Professionaliteit, integriteit en vertrouwen staan voorop. Alles wordt goed overlegd en op elkaar afgestemd. Er is aandacht voor het hele gezin. We hebben zowel de sessies bij Kinderleven zelf als de coaching in de thuissituatie als enorm prettig ervaren.

Ouders van een tweeling.

Waarom Kinderleven?

Redenen waarom onze cliënten kiezen voor ons:

Deskundig en betrouwbaar.

N

Open in contact en zonder oordeel.

N

Direct naar de kern van de problematiek.

Snelle verbetering merkbaar.

Hele gezin betrokken.