Voor verwijzers

Aanleiding voor een verwijzing

Het Behandelcentrum is er voor de behandeling van ouders met hun jonge kind in de leeftijd van -9 maanden tot en met 6 jaar.

Aanleiding voor een verwijzing kan zijn:

• Een door de ouders beleefde moeilijke zwangerschap of geboorte
  • Een postpartum depressie
  • Onvoldoende in de rol van het moeder- of vaderschap kunnen komen na de geboorte
  • Slaap, eet-, groeiproblemen bij de baby
  • Overmatig huilen/ reflux
  • Gedragsproblemen van de peuter/ kleuter: angstig, agressief, slecht luistergedrag etc.
  • Ouders van jonge kinderen overwegen echtscheiding

Wij werken vanuit de visie van de Infant Mental Health én het systemisch werk. Daarbij zijn het ééngespreksmodel en de vijfstappenmethode heel belangrijk waarbij de relatie tussen ouder(s) en kind altijd centraal staat.

Vanuit onze gezamenlijke visie bieden wij een combinatie van behandeling én thuisbegeleiding aan.

Cliënten hebben een verwijzing nodig van een huisarts of jeugdarts, of via de jeugdconsulent van de Gemeente.
Ook is altijd een mogelijkheid dat cliënten de behandeling zelf betalen.

Wij werken met het hele gezin, waardoor we soms voor meer kinderen in het gezin een verwijzing nodig hebben.

Elke maandag nemen wij in ons teamoverleg nieuwe aanmeldingen door. In dit overleg nemen we een besluit over de aanmelding. Vragen?

Contra-indicaties zijn voor ons: ernstige verslavingsproblematiek; ernstig partnerrelatiegeweld en gezinnen waarbij vanuit crises een intensiever aanbod dan ambulant nodig is.

Goed om te weten

9

Wij hanteren géén wachtlijst want met elke cliënt wordt binnen twee weken contact gelegd.

9

Degene die de intake verzorgt is tevens hulpverlener. Zo voorkomen we dat ouders hun verhaal meerdere keren moeten vertellen.

9

We staan voor kortdurende hulp, óók als de problemen ingewikkeld zijn.

9

Door scholing en coaching garanderen we een hoge kwaliteit van zorg.

Ervaringen

Net even dat extra steuntje!

"Naar mijn dochter toe kan ik duidelijker communiceren. Onze band is nog hechter geworden. Ook mijzelf heb ik betere leren kennen hierin. Ik (probeer) op de juiste manier te reageren op haar gedrag. Kijken en luisteren. Met de juiste ondersteuning, opdrachten en gesprekken zijn mijn dochter en ik al heel ver gekomen. Dank je wel. Soms heb je net even dat extra steuntje nodig. Ik raad het zeker aan. Nogmaals MERCI!"

Moeder van een kindje van 3 jaar.

Van harte aanbevolen!

Ik ben via het consultatiebureau bij Kinderleven terecht gekomen. Samen met mijn zoontje hebben we een aantal hele fijne, leerzame sessies gehad bij Kinderleven. Het heeft me heel veel inzichten gebracht over de opvoeding en wat er in kinderen kan spelen. Vooral dat eerlijkheid zo belangrijk is. We zijn beide heel dankbaar en we staan veel rustiger en stabieler in het leven. Ik wil het alle ouders aanraden!

Moeder van een kindje van 3 jaar.

Waarom Kinderleven?

Redenen waarom onze cliënten kiezen voor ons:

Deskundig en betrouwbaar.

N

Open in contact en zonder oordeel.

N

Direct naar de kern van de problematiek.

Snelle verbetering merkbaar.

Hele gezin betrokken.