Ik mag er zijn!

22-01-2018 17:00

De avond voordat Ilse zou bevallen sterft, na een kort ziekbed, haar vader. Na de geboorte van haar dochter blijft Ilse verdrietig. Ze mist haar vader.  De borstvoeding komt niet op gang. Het lijkt alsof haar baby en ook haar man niet echt tot haar doordringen. Het kleine meisje ‘helpt’ haar moeder door  doodstil in haar wiegje te liggen. Als ze de fles krijgt drinkt ze die op en valt daarna meteen weer in slaap. Ze doet geen appèl op haar moeder.

Dit meisje heeft, samen met haar moeder, een nare start.

Het had anders kunnen lopen als iemand op het consultatiebureau gemerkt had hoe slecht het met de moeder ging en wat voor gevolgen dit heeft gehad voor de kleine baby. Een gesprek met Ilse en het kind over het overlijden van de vader van Ilse en de impact daarvan had er wellicht voor kunnen zorgen dat de moeder voorbij haar verdriet ook de liefde voor het pasgeboren kindje had kunnen laten stromen. Dat ze samen hadden kunnen praten over de nare samenloop van alle gebeurtenissen. Als Ilse haar dochter over haar vader had kunnen vertellen of als de moeder professionele hulp had gekregen om de gebeurtenissen betekenis te kunnen geven zodat ze aan haar dochter kon laten merken: je mag er zijn!