Pubers

13-04-2020

Wie kan ze goed binnenhouden in deze coronatijd?

Het leven van een puber cirkelt voor vijfennegentig procent rond de interacties met zijn of haar vrienden- en vriendinnengroep. Voor het overgrote deel kunnen sociale media in hun behoefte aan contact voorzien. Maar dat zal toch minimaal gedragen moeten worden door zo nu en dan een livecontact.

En daarmee kan je als ouders behoorlijk met de handen in het haar zitten. Want hoeveel contact sta je in deze coronatijd toe? En met hoeveel vrienden tegelijkertijd? En hoe lang mogen die ontmoetingen duren? En mag je überhaupt contact met vrienden wel toestaan, nu de maatregelen van de overheid het tegendeel voorschrijven?

De pubers om mij heen hebben het lastig. Er is geen school waar ze vrienden zien. Naast het huiswerk maken is er geen duidelijke dagbesteding. Als hun ouders nog buitenshuis werken zijn ze alleen thuis. Uitslapen, rondhangen, appen of gamen wordt het tijdverdrijf. En als je net voor de coronatijd een vriendinnetje gescoord hebt wil je daar natuurlijk naar toe. Uiteraard zitten pubers dan niet netjes anderhalve meter uit elkaar, maar eerder aan elkaar. Kan dat wel nu?

We helpen onze basisschoolkinderen met hun huiswerk. Misschien moeten we onze pubers helpen met hun behoefte aan contact met anderen. Ga ondanks eventueel tegengesputter toch maar het gesprek aan. Om samen de kaders te bepalen: wat kan wel en wat kan niet gezien het besmettingsgevaar. Ook pubers zijn bang voor het coronavirus of bang hun ouders te besmetten. Ze hebben over het waarborgen van de veiligheid zelf misschien ook ideeën die ze kunnen inbrengen.

Een aantal ouders kwam op het idee om met toestemming van hun puberzonen of dochters contact met elkaar op te nemen. Om samen de mogelijkheden te bespreken. Dit creëert een vangnet rond de pubergroep. Op die manier dragen ouders met elkaar en samen met hun kinderen de verantwoordelijkheid.

Het is in ieder geval belangrijk de verbinding met je puberkind te behouden. Want met bonje en een weglopende tiener verlies je het overzicht en ben je qua besmettingsgevaar mogelijk verder van huis.

Dit is de zevende column in een serie over het gezin in tijden van corona. Onder de naam #goedverbonden schrijft gezinspsycholoog Paulien Kuipers van Stichting Kinderleven

over thema's en gebeurtenissen uit haar praktijk.