Een nieuw broertje of zusje

24-06-2015 16:00

Vraag van ouders: 'In ons gezin is een half jaar geleden een nieuw kind geboren. Onze dochter van drie is sindsdien uit balans: ze is snel boos, plast weer in haar broek en vraagt veel aandacht. We hebben haar goed voorbereid op de komst van haar broertje, maar dat heeft blijkbaar onvoldoende geholpen. Is het normaal dat kinderen zo lang uit hun evenwicht zijn als er een broertje of zusje komt? En kunnen wij iets voor haar doen?'

Met ‘hechtingsogen’ kijken:
Als er een nieuwe baby in het gezin komt, is dat voor het oudere kind een schok. Uw dochter is uit balans, doordat ze letterlijk een stukje moet opschuiven. De plaats op de schoot bij de ouders waar ze eerst alleen recht op had, moet ze gaan delen. De aandacht is nu niet meer uitsluitend voor haar bestemd en ze zal die proberen terug te krijgen. Daarvoor bedenken kinderen trucs. Zo zette een meisje steevast de kinderliedjes harder als de baby begon te huilen.
Een goede voorbereiding kan niet voorkomen dat uw eerste kind uit balans is als er een tweede komt. Het hoort er gewoon bij en het kan langer duren dan een half jaar. Juist wanneer de baby meer in de huiskamer komt en met haar spullen gaat spelen, wordt het moeilijk voor de oudste.

Het is jullie keuze dat er een nieuwe baby is gekomen. De oudste hóeft dit niet leuk te vinden, maar moet zich daar wel bij neerleggen. De baby kan veel toevoegen aan het leven van de eerste, maar dan moet hun relatie zich wel ‘vrij’ kunnen ontwikkelen. En daarin kan iets misgaan. Als ouders bijvoorbeeld hebben gezegd dat de nieuwe baby een ‘speelkameraadje’ wordt, kan dat behoorlijk tegenvallen: de baby slaapt veel, en je mag hem niet eens ‘zo maar’ oppakken.

Als de aandacht van ouders vooral aan de baby wordt geven kan de oudste het gevoel krijgen dat de positie van de baby te verkiezen is boven die van haar. Misschien wil ze dan zelf opnieuw klein zijn: ze praat met een babystemmetje, ze plast weer in haar broek, ze drinkt uit een zuigflesje…

Als ze ingeschakeld wordt bij de verzorging van de baby zal zij zich wellicht vereerd voelen, maar ze raakt gefrustreerd als ze afgeremd moet worden in het overenthousiast ‘moederen’, bijvoorbeeld wanneer ze de baby van de commode wil tillen…..

Ieder kind wil de band met zijn ouders volkomen goed houden en omdat het nog zo afhankelijk is van hen, worden zaken die de band beïnvloeden, zoals een nieuwe baby, als gevaarlijk beschouwd.

Eigenlijk wil uw driejarige dochter gewoon doorgaan met haar leven als driejarige, ondanks de komst van de nieuwe baby. Doorgaan met haar puzzels, bouwsels en gebabbel. Ze wil zien dat haar vader en moeder van haar blijven genieten. De baby is er gewoon, maar háár leven gaat door. Als jullie als ouders tijd met haar doorbrengen, moet deze tijd vooral besteed worden aan zaken uit háár leven: gesprekken die gaan over háár interesses, zoals dat voor de komst van de tweede ook het geval was. Dan komt de oudste weer in balans en kan ze ondertussen zelf een manier ontwikkelen om met haar broertje of zusje om te gaan.